INDUSTRI 4.0 – DEN AUTOMATISEREDE HJERNE

Vi møder dagligt mange af de nye buzz words, så som robotteknologi, virtual reality, kunstig intelligens, big data og mange flere. Har det betydning i min branche, hvor vi ”bare” er et BtB grossistled uden egen produktion? Svaret er et stort rungende JA – konsekvenserne af digitaliseringen vil alle brancher møde.

Den teknologiske udvikling automatiserer mange af vores jobs og funktioner. Skiftet sker fra automatisering af det manuelle arbejde til automatisering af ”brain power”, fx kunstig intelligens, der på baggrund af analyserer af en stor mængde data og mønstre kan foreslå nye løsninger eller robotten, der selv skriver journalistiske artikler på baggrund af offentlig tilgængelig information eller robotten, der foreslår advokaten argumenter ud fra tidligere domme og retskendelser.

Det er alt sammen eksisterende eksempler, og kendetegnende for alle teknologier, er at de realiseres hurtigere end vi forestiller os. Tempoet er skræmmende og kræver indsigt, mod, fokus og beslutningsevne for at omstille forretningen til morgendagens virkelighed.

BEDRE - HURTIGERE - BILLIGERE

Kravene til succesfulde IT-integrerede forretningsmodeller, hvor det er IT, der bærer produktet frem til kunden, er

  1. at det er billigere i form af lavere omkostninger,
  2. er transparent, tilgængeligt 24/7, enkelt og individualiseret og
  3. har ”instant” tempo – respons, distribution, kommunikation, service m.m. skal ske i højt tempo.

De tre krav betyder også, at forretningsmodellen skal være enkel at skalere – marginalomkostningen ved den næste kunde skal være tæt på nul.

BIG DATA

Vi vælter i data, og billige sensorer giver uanede muligheder for at registrere alt muligt. De fleste virksomheder er endnu ikke kommet i gang med Big Data, og ved ikke hvordan de skal indsamle og bruge data til noget meningsfuldt

Ofte er data genereret og bevaret i de enkelte afdelinger, fx salg, marketing, produktion, logistik, udvikling etc. Grundlæggende er der tre spørgsmål at forholde sig til; 1) Hvilke data har vi adgang til, hvilke vil vi gerne have og hvor finder vi dem? 2) Hvad gør vi med de indsamlede data? Hvordan analyserer vi dem? og 3) Hvordan bruger vi resultaterne af analyserne, fx som business intelligence, automatisering og beslutningsgrundlag?

KONTAKT OS FOR ET UFORPLIGTENDE MØDE ELLER SPARRING PÅ JERES UDFORDRINGER

STRØMLINE PROCESSER, SYSTEMER OG STRUKTURER

Digitalisering i forretningsmodellerne stiller store krav til integration og effektivisering af processer og systemer. I Danmark kan du blive skilt med NemId online på 15 minutter en søndag aften. Det betyder, at en masse online systemer taler sammen uden menneskelig indblanding.

Vi er langt fremme i Danmark, og når det virker, giver det billige, hurtige og effektive løsninger. Men, hver gang to systemer skal udveksle data og de ikke kan tale sammen mistes der moment. På samme måde, hvis brugervenligheden ikke er i orden, og kunden går i stå i processen. Konsekvensen er, at vi skal bruge manuel arbejdskraft på at indhente informationer eller på at hjælpe kunden.
Digitaliseringen stiller altså kæmpe krav til vores måde at designe systemer, der understøtter værdikæden og brugernes muligheder. Har du fx afbrudt et køb på nettet, fordi det var for teknisk besværligt eller uoverskueligt? – bare fordi du lå på sofaen med din smartphone. Hvis Ja, så er det formentlig et køb du aldring kom tilbage til igen. Spørgsmålet til netbutikken er naturligvis; ”Hvad er værdien for dig og for kunden, hvis et køb foretaget på en smartphone opleves nemt, belejligt, hurtigt og effektivt.

MORGENDAGENS DATAHELT

Data drevne virksomheder bruger Big Data til at kunne træffe bedre beslutninger. Det kræver nye kompetencer i organisationen – i stedet for en tro kopi af de kompetencer, der allerede findes.

Mange kan høste gevinster af en datahelt’s DNA, der består af 30% Forretningsforståelse, 15% Dataforståelse, 10% Analytisk forståelse, 15% Visualisering, 20% Storytelling og formidling og 10% Hacker mindset (”Data-driven ’16”, Inspari A/S).